Classic Cars 37

50 jaar Citroën GS: Instappen & wegzweven

Classic Cars 37

50 jaar Citroën GS: Instappen & wegzweven

Short description

Overzicht

  • 50 jaar Citroën GS
  • Koopadvies: BMW 3-serie (E30)
  • Reportage: Fiat 500 F
  • Top 10: Fraaie modellen van Mazda
  • Geflopte topmodellen: Glas V8 en Triumph Stag
€ 5,49
Niet op voorraad
Slechts 0 over

Short description

Overzicht

  • 50 jaar Citroën GS
  • Koopadvies: BMW 3-serie (E30)
  • Reportage: Fiat 500 F
  • Top 10: Fraaie modellen van Mazda
  • Geflopte topmodellen: Glas V8 en Triumph Stag

Beschrijving

Tot 1970 kon je bij Citroën kiezen uit twee uitersten. Het werd óf de grote, dure en avantgardistische DS, óf de doodeenvoudige 2CV en zijn derivaten. Maar toen was daar de Citroën GS, die avant-gardisme en alledaagsheid op meesterlijke wijze combineerde. Zweeft u mee?

Koopadvies: BMW 3-serie (E30)

“Vertrouw niemand van boven de 30”, zei John Lennon ooit in zijn Beatle-periode. Die wijsheid gaat niet op voor de betrouwbare BMW E30, al kun je hem ook niet helemáál blind kopen. Veel kleine mankementjes kunnen gezamenlijk een fiks kostenplaatje opleveren.

Vergelijking: Schakelbrommers uit de jaren 70

Dit is het verhaal van een brommerliefhebber die terugblikt op zijn jeugd met drie legendarische modellen van Kreidler, Hercules en Zündapp.

Restauratie: Ford Fiesta Supersport 1300

Ton Santegoeds is een fuifnummer. Terwijl andere mensen af en toe een feestje wel genoeg vinden, is het voor hem de hele week Fiesta. Liefst zeven Fords Fiesta Mk1 heeft hij in huis, maar wij zijn uitgenodigd voor het meest exclusieve feestje uit Tons assortiment. Dat is zilverkleurig met een rood randje en heet Fiesta Supersport.

Reportage: Fiat 500 F

Terwijl Fiat de laatste hand legt aan de gloednieuwe 500, blikken wij terug naar het schattige oermodel. In het bijzonder de Fiat 500 F uit 1965; de versie die liefdevol is opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in New York.

Geflopte topmodellen: Glas V8 en Triumph Stag

De Glas V8 en de Triumph Stag hebben veel met elkaar gemeen. Beide uit de kluiten gewassen gran turismo’s hebben een V8. Beide zijn ontworpen door een Italiaan en golden als het topmodel van hun merk. Maar bovenal waren ze matig van kwaliteit, duur en dorstig, en luidden ze de ondergang in van hun fabrikanten. Kortom, twee drama kings in optima forma!

Rij-impressie: Mitsubishi Pajero Evolution

Senegal is een republiek, maar toch zetelt er een vorst in Dakar: de Mitsubishi Pajero Evolution. Hij zegevierde een recordaantal keer in de loodzware Dakar Rally, die van 1979 tot 2008 de Afrikaanse woestijn doorkruiste. Om mee te mogen doen, moest Mitsubishi een homologatiespecial bouwen: deze zeldzame straatversie uit 1997.

Top 10: Fraaie modellen van Mazda

Mazda is een laatbloeier. De Japanse fabrikant werd honderd jaar geleden opgericht, maar begon pas in 1960 met het bouwen van auto’s. Het merk heeft altijd een eigen koers gevaren en hield als enige vast aan de rotatiemotor. Die eigenzinnigheid heeft Mazda veel gebracht. En ons ook. Deze tien fraaie modellen bijvoorbeeld.

Details

Details

Meer informatie
Type Product Magazine
Merken Classic Cars
In het kort
  • 50 jaar Citroën GS
  • Koopadvies: BMW 3-serie (E30)
  • Reportage: Fiat 500 F
  • Top 10: Fraaie modellen van Mazda
  • Geflopte topmodellen: Glas V8 en Triumph Stag

Bekijk de preview met ISSUU

Bekijk de preview met ISSUU